Irena Tomažin Zagoričnik: Mes(t)o glasu

2017

Irena Tomažin Zagoričnik: Mes(t)o glasu / Moved by voice foto/photo by: Nada Žgank

Opis

Predstava Irene Tomažin Zagoričnik Mes(t)o glasu je nadaljevanje raziskovanja odnosa med telesom, glasom in prostorom. Tokrat se je avtorica s tremi soustvarjalkami posvetila raziskovanju mnogoterih izvorov glasu, njegove mesenosti, materialnosti in duhovnosti, njegovega pomena in mesta v vsakdanjem življenju. Gre za raziskovanje procesov, ki se zgodijo, ko volja kultiviranega mesa popusti in dopusti, da se iz čuječega in občutljivega mes(t)a pojavi glas zgolj v svoji prisotnosti, razrešen dihotomije med subjektom in objektom, med kulturo in naravo, med individualnim in družbenim, med ranljivim bitjem in močjo uprizarjanja.

Kako dopustiti, da se zgodi glas kot oživljanje in prisluškovanje mnogoteremu zvočnemu prostoru znotraj in zunaj posameznega in skupnega telesa? Telesa, ki posluša in rezonira s slišanim. Glas je včasih otipljiv in neposredno vstopa v telo, bližina tega mesta pa nam je zaradi pozabe in odtujitve naše najbolj mesene notranjosti čudno tuja.

Tehnično poročilo >>
Lučni načrt >>

Sodelavci

Avtorica koncepta: Irena Tomažin Zagoričnik
Soustvarjalke in izvajalke: Adriana Josipović, Nika Rozman, Irena Tomažin Zagoričnik, Nataša Živković
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvočni prostor: Tomaž Grom
Oblikovanje in vodenje luči: Urška Vohar
Kostumi: Mateja Fajt
Oblikovanje in fotografija: Hanna Juta Kozar / Tomaž Šantl
Fotografija: Nada Žgank
Izvršna produkcija: Sabina Potočki

Življenjepisi sodelavcev >>

Podpora

Produkcija: EMANAT
Koprodukcija: Sploh
Partner: Bunker/SMEEL
Medijska podpora: Radio Študent
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS, Mestna občina Ljubljana

Kritike in medijski odzivi

(…) S konceptom, ki v jedro postavlja glas kot izvorno točko, Irena Tomažin Zagoričnik razpre zgodovino molčanja, obenem pa se, namenoma ali pa ne, malce upre tudi prepričanju, da je molk sploh kdaj obstajal. Z domišljeno kompozicijo štirih žensk z glasovi in telesi v spazmatičnem postajanju, povezovanju in nato orkestriranem delovanju ter razkrajanju, da bi ponovno pričele, se ves čas poraja vprašanje: od kod pogon? (…) Kajti v tem performansu so one mesto glasu, one, in to pokažejo brez zadržkov, frontalno, pristopajo vse bližje, in kjer se poskusijo zaustaviti, se ponovno poženejo. Zato je tudi tako bistveno, da to ni glas ene, temveč njih štirih, ki so skupaj glas in ki resonirajo natanko v in ob drugi ter morda tudi sprožijo njen glas. In zaradi tako izvrstnega koncepta ter senzibilne, četudi neizprosne izpeljave si gre Mes(t)o glasu zapomniti kot enega izmed umetniških vrhuncev leta v tem mestu.
12. 12. 2017, Odzven, Glas je bil pač prej, Nina Dragičević

Posebna odlika umetnice Irene Tomažin Zagoričnik je gotovo dejstvo, da je v polje zvočne umetnosti, ki jo raziskuje predvsem prek medija glasu, vstopila prek raziskovanja telesnega giba v mediju sodobnega plesa. Povezave med obema zvrstema pa ni niti v bolj glasbenih niti v bolj plesnih projektih pravzaprav nikoli zares prekinjala, saj je zanjo, kot se zdi, organska. Nemara iz tega specifičnega presečišča prihaja posebno temeljito raziskovanje kontinuitete med telesnim in glasovnim, zanimanje za glas kot materialno bazo jezika, tistega nosilca, ki hkrati nastopa pred vsakim pomenom, a tudi ko je že artikuliran v jezik, ostaja tam kot neizbrisljiva mesena sled z močno afektivno resonanco. (…)
16. 12. 2017, Dnevnik, Glas tako gost, da bi vanj lahko zarezali, Pia Brezavšček

(…) Razlika med lastnimi unikatnimi glasovi se najbolje pokaže, ko vse štiri nastopajoče spremljamo med skakanjem, med katerim spuščajo glasove. Fizični napor jim vsaj delno onemogoči kakršno koli tendenco po spremembi ali oblikovanju glasu, ki prihaja iz njih, sočasno premikanje po prostoru pa nam pokaže spreminjanje slišanega glede na pozicijo ali oddaljenost od nas.. (…) Predvsem pa zadnji prizor sproži željo, da bi videli, kaj se (poleg teh predstavitvenih delov) še da razviti, ko imamo na odru kar štiri »glasne« izvajalke ter kakšno »zgodbo« lahko z uporabo svojih glasov povedo. (…) Kljub pomanjkljivostim v strukturi pa (nehote) predstava odpira še neko drugo vprašanje: kakšna je lahko vloga ali učinek glasu (ki ni beseda) v kontekstu odra. Ker je tisti, ki izvira iz samega telesa performerke tako unikaten kot njeno telo, predstavlja nek osebni glasovni jezik oziroma osebni način brez besednega izražanja – zato je lahko odlično izrazno sredstvo, ker ostaja za interpretacijo bolj odprto kot beseda. Glas nas torej ne vodi le po eni, že vnaprej zakodirani poti razumevanja, temveč nam pušča ogromno lastne svobode interpretiranja.
21. 12. 2017, Koridor, Irena Tomažin Zagoričnik: Mes(t)o glasu, Maša Radi Buh

Avtoričino kratko spremno besedilo, še bolj pa vokocentrična gibalna predstava sama in tomažinkanje sploh, se marsikdaj bere kot praktično nadaljevanje raziskovanja razsežnosti glasu in telesa, kakor ga je v teoretski razpravi o glasu zastavil Mladen Dolar
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Tomažinkanje, Ičo Vidmar

S tremi soustvarjalkami, Adriano Josipović, Niko Rozman in Natašo Živković, je v predstavi Mes(t)o glasu bolj in dlje razprla mesenost, afektivnost in neprepoznavnost glasu, ko ga je postavila na križišče gomazenja telesne notranjosti in kultivirane telesne zunanjosti, med subjekt in objekt, med biološko maso in politiko (skupnega) ter med naravo in tehnologijo, s tem pa skušala zarezati tudi v očitne binarizme.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Glasovanje, Alja Lobnik

Gre za nekakšno totalno umetnost, za prisvojitev njene avtonomije, zato je v njej zaznati matrice različnih diskurzov, kar obenem pomeni, da težko vzpostavlja artikulirano refleksijo o sami sebi, vsakršno metaraven sproti razbija. Takšno predstavo je treba gledati, večkrat, v spominu ali v živo.
05.02.2018, Kriterij, kritiška platforma, Glas in jezik, Muanis Sinanović

20.02.2018, RTV4, Glas, ki ga ne slišimo, temveč tudi vidimo...., intervju z Ireno Tomažin Zagoričnik
11.03.2019, Koridor, Gibanica 2019, Živa Kadunc

Napovedi

07. 12. 2017, STA, V Stari mestni elektrarni predstava Irene Tomažin Zagoričnik Mes(t)o glasu
07. 12. 2017, MMC, Mes(t)o glasu raziskuje odnos med telesom, glasom in prostorom, K.T.
07. 12. 2017, Radio Marš, Kulturni napovednik, Stara mestna elektrarna: Irena Tomažin Zagoričnik: MES(t)O GLASU
07. 12. 2017, Mladina, Deset kulturnih dogodkov od četrtka do sobote, Damjana Kolar
07. 12. 2017, Si.gledal, Me(s)to glasu
08. 12. 2017, Mladina, Mes(t)o glasu, Stara mestna elektrarna, Ljubljana, Izak Košir
08. 12. 2017, Mladina, Parada, fotografija: Nada Žgank
30.12.2017, Dnevnik, Top 2017
21.02.2019, Dnevnik, V sklopu  9. Gibanice bodo obeležili 25-letnico Društva za sodobni ples
20.02.2019, Sigledal, Gibanica
27.02.2019, MMC RTV SLO, Gibanica že devetič širi meje sodobnoplesne umetnosti, A.J.
27.03.2019, Mladina, Pregled sodobnega plesa, Damjana Kolar
27.02.2019, Delo, Izjemna kakovost zapostavljene umetniške zvrsti, Peter Rak
17.10.2021, Neodvisni, Mes(t)o glasu
17.10.2021, olaii.com, https://olaii.com/event/1300/irena-tomazin-zagoricnik-mes-t-o-glasu
17.10.2021, Napovednik, Mes(t)o glasu

 

Pretekli dogodki

  1. , Stara mestna elektrarna - Elektro Ljubljana, SI - ODPOVEDANO / CANCELED
  2. , Stara mestna elektrarna - Elektro Ljubljana, SI - odpovedano / cancelled
  3. , Pelzverkehr 2019, Klagenfurt, AT
  4. , Gibanica 2019, Stara mestna elektrarna - Elektro Ljubljana, SI
  5. , Ganz Novi festival, Zagreb, HR
  6. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  7. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  8. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  9. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI

SLIKE

VIDEO

DOKUMENTI