Nova predstava Matije Ferlina kmalu na turnejo po Evropi

2021

Matija Ferlin: Sad Sam Matthäus Oblikovanje / Design: Tina Ivezič

Nova predstava Matije Ferlina kmalu na turnejo po Evropi

Koreograf, režiser in performer Matija Ferlin je s skupino sodelavcev trenutno v rezidenčnem ustvarjanju v Mediteranskem plesnem centru v Sventvinčenatu in v Istrskem narodnem gledališču v Pulju na Hrvaškem, v okviru katerega nastaja nova predstava Sad Sam Matthäus, in s katero se bo kmalu napotil na ugledne evropske odre.

Matija Ferlin in dramaturg Goran Ferčec po seriji uspešnih projektov z naslovom Sad Sam (v direktnem prevodu iz hrvaščine Zdaj sem) nadaljujeta z odrsko raziskavo razmerja med koreografijo, govorom, narativnostjo in uprizarjanjem, tokrat preko dialoga z monumentalnim oratorijem Johanna Sebastiana Bacha Pasijon po Mateju (Matthäus-Passion). Ideja za predstavo se je porodila leta 2019, ko je umetniški direktor osrednjega avstrijskega festivala Dunajski slavnostni tedni Christopher Slagmuylder Matijo povabil k sodelovanju v 70. izdaji festivala, ki pa je bila kasneje zaradi pandemije COVID-19 preložena na letošnje leto. Sad Sam Matthäus je predstava za enega performerja, ki skozi svojevrstno odrsko hibridnost vzpostavlja dialog med glasbo in performativnim, plesom in gledališčem, kanonom in osebnim. Predstava se dotika tem kot so smrt, trpljenje, skušnjava, mesenost, razmerje med posameznikom in družbo, izdajo in odpuščanjem, pri tem pa se opira na glasbeno in pripovedno strukturo Pasijona ter na osebne refleksije in metafizična preizpraševanja nedoumljivih in pretresljivih primerov smrti v Ferlinovi družini. Obsežen simbolni korpus zabrisuje razmejitve med verjetnim in nemogočim, racionalnim in intuitivnim, izmišljenim in stvarnim. Pasijon lahko danes beremo in razumemo kot univerzalni habitus časa; kot povezovalno stanje, kot prepoznavni znak, kot simbol, na katerega se pripenja upanje sveta, staro več kot dva tisoč let.

Eno leto po načrtovani premieri bo predstava tako predpremierno prikazana 9. junija v Istrskem narodnem gledališču v Pulju, prve ponovitve pa bodo na ogled 23. in 24. junija v okviru festivala Camping v Parizu v CND Centre national de la danse. Mednarodna koreografska platforma Camping, svojevrstni umetniški kamp, ki poteka že šestič, bo tudi letos odprla prostor za srečanja z umetniki in različnimi poetikami plesa, gledališča, performansa in vizualnih umetnosti v okviru pestrega programa delavnic, predavanj, uprizoritev, filmskih večerov in drugih javnih predstavitev.

Turneja se nadaljuje s predstavami v Stari mestni elektrarni - Elektro Ljubljana, 29. in 30. junija v organizaciji slovenskega producenta zavoda Emanat in v sodelovanju z zavodom Bunker, avstrijska publika pa si bo predstavo lahko ogledala 9. in 11. julija v Jugendstiltheater am Steinhof v okviru festivala Dunajski slavnostni tedni. Festival je eden najpomembnejših festivalov uprizoritvenih umetnosti na svetu, ki odprto ter s kritično ostjo naslavlja širše polje uprizarjanja ter preizprašuje gledališče kot formo v času, ko se uprizoritveni mediji čedalje bolj odpirajo k dialogu, izmenjavi mišljenj, znanj in skupnosti, da bi zaobjeli kompleksnost različnih kulturnih identitet. Umetniški direktor Christophe Slagmuylder napoveduje pester in navdihujoč program, ki se osredišča okoli umetnikov in njihovih vizij ter poskuša zaobjeti nepredvidljivo, razširiti perspektive in ponovno afirmirati umetnost kot vezivno tkivo človeštva. Na festivalu si bomo tako letos lahko ogledali predstave uveljavljenih gledaliških režiserjev, koreografov in skladateljev kot so Heiner Goebbels, Tim Etchells, René Pollesch, Toshiki Okada, The Wooster Group, Nature Theater of Oklahoma, Philippe Quesne, Eszter Salamon in drugi. Čeprav so Dunajski slavnostni tedni v preteklosti že gostili predstave hrvaških gledaliških ustvarjalcev, kot so bili recimo Bobo Jelčić, Nataša Rajković and Oliver Frljić, je predstava Sad Sam Matthäus Matije Ferlina prvi primer sodelovanja festivala s kakim hrvaškim umetnikom v vlogi koproducenta.

 

Matija Ferlin se s svojimi večkrat nagrajenimi predstavami, kot so Sad Sam Lucky, Sad Sam Almost 6, Nastup – Onformance, We Are Kings Not Humans, Staging a Play: Antigone, Staging a Play: Glass Menagerie, Staging a Play: Tartuffe, redno predstavlja na vidnih mednarodnih prizoriščih in festivalih. Ob premieri svoje nove predstave je povedal: Pasijon jemljem kot metafizično in filozofsko izhodišče za razumevanje sedanjega trenutka. Po drugi strani ga vidim tudi kot material, ki mi omogoči vrnitev k sebi, k intimnemu preizpraševanju trpljenja, njegovih narativov, izkustev, strahov. Kot koreografa, čigar telo občuti učinke izčrpavanja skozi izvedbo, me zanima, kaj se zgodi s telesom, ko tega, kar se od njega pričakuje, ne zmore več. Poleg tega je nekaj lucidnega v Bachovem poskusu, da trpljenje uglasbi, prav tako pa je nekaj skrajno tveganega in nepredvidljivega v mojih lastnih prizadevanjih, da ustvarim solo na Bachov Pasijon, solo o sebi, moji družini, o našem času in mukah. Zavedam se, da je ta predstava niz tveganj, niz nemogočega, niz izzivov. Vendar so prav tovrstni poskusi po mojem mnenju vredni umetniške raziskave in premisleka.

Predstava Sad Sam Matthäus je nastala v produkciji Zavoda Emanat (SI) in Matije Ferlina, koproducenti so Dunajski slavnostni tedni (AT), CND Centre national de la danse (FR) in Istrsko narodno gledališče v Pulju (HR) s partnerji Mediteranski plesni center Svetvinčenat (HR) and Bunker – Stara Elektrarna (SI). Projekt so podprli Zagrebško gledališče mladih (HR), Mesto Pula (HR), Mesto Zagreb (HR), Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije (SI) in Mestna občina Ljubljana (SI).

SLIKE