Irena Tomažin: Okus tišine vedno odmeva

2012

Irena Tomažin: Okus tišine vedno odmeva / The Taste of Silence Always Resonates foto/photo: Nada Žgank

O projektu

V projektu se je Irena Tomažin skozi medij glasu in telesa lotila teme tradicije in izročila ter statusa glasu in podob, ki jih glas kot medij ustnega izročila nosi iz generacije v generacijo.

Na nek način bolj pripadamo preteklosti in na prvi pogled že obledelemu izročilu, kot pa sedanjosti, ki naj bi bila le od »tukaj in zdaj«. Mogoče obledelost izročila samo izkazuje njegovo tiho, nevpadljivo in kontinuirano prisotnost. Glasovi, s katerimi govorimo, so melodije preteklih govorcev in njihovih govoric. Sedanjost nam po drugi strani s svojimi vseprisotnimi zvoki na novo vpisuje v telo drugačne glasove. Z njimi zarisujemo govorice, ki bodo naše ustno izročilo prihodnosti. Paradoksalna zanka časa je mogoče ujeta v trajanju glasu znotraj enega samega izdiha.

V prvem delu procesa so Irena Tomažin, Sabina Đogić in Andrej Kocan posneli 5 srečanj s poustvarjalci in ustvarjalci ljudske glasbe kot so: Ljoba Jenče, Bogdana Herman in Boštjan Narat (Slovenija), Natalka Polovynka (Ukrajina), Svetlana Spajić (Srbija). Posnetki so bogat in navdihujoč material, iz katerega izhaja nadaljnji proces za predstavo.

...zgodi se, da se mi včasih hoče od same lepote pesmi nekako zmesti. kot da bi se vroč zrak napihoval v meni ... zrak, ki bobni v prsih in me duši, dokler me ne razžene, nažene tja ven, v tišino. včasih mi uspe krikniti prav potiho. prav potiho in na kratko... (Irena Tomažin)

Tehnično poročilo / Tehnične zahteve, Lučni načrt: Tla, Strop

Sodelavci

Koncept, izvedba: Irena Tomažin
Dramaturgija: Barbara Korun
Zvok: Aldo Ivančič
Luč in tehnična izvedba: Igor Remeta
Kostumografija: Tina Pavlović

Video: Sabina Đogić
Zvok za video: Andrej Kocan, Jure Vlahovič
Nastopajoči v video materialih: Boštjan Narat, Bogdana Herman, Ljoba Jenče, Svetlana Spajić, Natalka Polovynka
Izvršna produkcija: Barbara Hribar

Podpora

Produkcija: Emanat
Koprodukcija: Cankarjev dom, Maska
Finančna podpora: Ministrstvo za izobraževanje znanost kulturo in šport RS, Mestna občina Ljubljana
Finančna podpora v okviru projekta Srečevanja glasov: European Cultural Foundation

Kritike in medijski odzivi

Naj bo to na videz (oprijemljivo) ljudsko izročilo ali pa neznani (metafizični) odzveni človeškega glasu, izvajalka jih skozi -za naš prostor vsekakor edinstven avtorski pristop izoblikuje atmosfero eksotike in enigmatičnosti. Njena kapaciteta glasovnih zmožnosti je enormna in skladu tem je tudi scenski okvir zastavljen bazični maniri, materialna izpraznjenost se na neki točki zazdi tudi edina možna odločitev: izvajalkina izčrpna sugestivnost glasovnih nians zmore »nevidno« zvočno formo postopoma prestrukturirati povsem samostojno upodobitev navideznega lika, rekvizita, prostora in celo časa.

... Glas kot pritajen alter ego, kot tujek lastnem telesu ali čista neodvisna fizična substanca pa se najbolj izbrusi momentih duhovite in obenem srhljive »koreografije ustnic« ter ob vnosih akuzmatike. Pravzaprav je neverjetno, kako zmore ustvarjalka svojo popolno predanostjo in navzočnostjo hkrati mestoma svojo fizično podobo samoizbrisati in manifestirati svoj glas vsej njegovi absolutnosti.
Delo, Zala Dobovšek, Oprijemljiva nevidnost glasu, 10.12.2012

... Irena Tomažin je avtorica z zelo specifičnim pristopom. Pravzaprav je plesalka, ki se je kasneje pričela ukvarjati tudi z glasom. Njene predstave so zanimive s stališča, da h glasu pristopa kot se navadno pristopa k plesu, torej s koreografskimi principi, da razume glas kot gibanje telesa. Za njene predstave pravzaprav ne moremo reči, da so vokalni eksperimenti oziroma glasbene predstave, ampak so to predstave, ki jih zaznamuje predvsem koreografsko eksperimentiranje. Tak pristop je prisoten tudi v njeni zadnji predstavi, za katero bi lahko celo rekli, da je koncert slovenskih ljudskih motivov, pesmi. Vsak prizor ima določeno koreografsko kapaciteto v tem, kako se telo loti glasu oziroma kako se glas loti telesa. To razmerje je pri Ireni Tomažin izjemno zanimivo, hkrati pa je pomemben tudi določen asketizem, skozi katerega avtorica izjemno dobro osredotoča svojo pozornost na to, kar jo zanima. V pričujoči predstavi je bilo zanimivo opazovati, kako je celotna scenografija umeščena, kako je predstava dramaturško strukturirana. Dramaturške odločitve so zelo jasne, veliko je redukcije na bistveno, kar ima seveda tudi svojo moč, saj se gledalec lahko osredotoči na to, kaj performerka počne s telesom. Tomažinova predstavo namreč strukturira tako, da ne zapade ne v spektakel ne v prazno formo, ampak jo ključno definira prav njena izjemno jasna asketska odločitev. ...
03.03.2015, RTV SLO, ARS, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobne plesne umetnosti, Petra Tanko v pogovoru z Bojano Kunst in Sabino Potočki

Delo, Gregor Pompe, Priporočajo, 21.12.2012
Delo, Boštjan Narat, Kaj priporočajo, 04.01.2013

Dnevnik, Ingrid Mager, Doživetje glasu skozi fizično doživetje, 06.12.2012
Delo, Tanja Cirman, Ali glas lahko vidimo?, 07.12.2012
Delo, napoved, 30.11.2012
Dnevnik, N.R., Tišina med ljubimcema je vedno drugačna, 07.12.2012
Lublana.si, Barbara Kapelj Osredkar, Okus tišine, 06.12.2012
MMC RTV SLO, Predstava Okus tišine vedno odmeva, 07.12.2012
Večer, Petra Zemljič, Borštnik bo pičil, 12.6.2013
Delo, Peter Rak, Odrsko odkrivanje boljšega sveta, 12.6.2013
Sigledal, Program 48.Festivala Borštnikovo srečanje, 12.6.2013
Delo, Kaj pripravljajo - Irena Tomažin, 21.03.2014
Dnevnik, Ana Schnabl, Ljudska pesem nam sporoča, 26.03.2014
13.02.2015, Dnevnik, Razgibana plesna poslastica, Ana Schnabl
13.02.2015, Dnevnik, Razgibana plesna poslastica, Ana Schnabl
05.02.2015, STA, Letošnja Gibanica v znamenju afirmacije sodobnega plesa
08.02.2015, Parada plesa, Daliborka Podboj, Gibanica Ante Portas
21.02.2015, STA, Med dobitniki nagrad Ksenije Hribar Andreja Rauch Podrzavnik in Jurij Konjar
22.02.2015, STA, Najboljša predstava na 7. Gibanici tako po mnenju žirije kot občinstva Okus tišine vedno odmeva
23.02.2015, Večer, Nagrada Ksenije Hribar Mateji Bučar
23.02.2015, Radio Študent, Robert Bobnič, Pia Brezavšček, Zora Žbontar, Alja Lobnik, Gibanica 2015
01.03.2015, Parada plesa, Daliborka Podboj, Sedma Gibanicaspečena in pojedena
01.03.205, Parada plesa, Gibanica podelila nagrade in se izklopila. Do leta 2017!
03.03.2015, RTVSLO, Oder, 7. Gibanica, bienale slovenske sodobno plesne umetnosti

Pretekli dogodki

  1. , Stara mestna elektrarna Elektro Ljubljana, SI
  2. , Platforma, Maribor, SI
  3. , Rdeči revirji, Hrastnik, SI
  4. , Gibanica, Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  5. , Stolp Škrlovc, PG Kranj, SI
  6. , Ganz New Festival, Zagreb, HR
  7. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  8. , Theatre Laboratory Space, Wroclaw, PL
  9. , Jugoslovensko dramsko pozorište, Beograd, RS
  10. , Mali oder, SNG Drama, Maribor, SI
  11. , Interzone festival, Novi Sad, RS
  12. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  13. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  14. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  15. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  16. , Public in Private, Berlin, DE (odpovedano/canceled)
  17. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  18. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  19. , Cankarjev dom, Ljubljana, SI

SLIKE

VIDEO

DOKUMENTI