Matija Ferlin: Sad Sam Almost 6

2009

Matija Ferlin: Sad Sam Almost 6 foto/photo: Nada Žgank

O predstavi

V solo predstavi Sad Sam Almost 6 želi Matija Ferlin raziskati otroški um, ki ga ne pogojuje nič, niti lastni obstoj. V procesu odraščanja zavest trči ob družbene norme in omejitve, ki jih občuti kot zatiranje in teror. Vsi fiktivni liki iz otroštva postanejo sovražniki. Dejstvo, da moramo odrasti pa vodi v nepopolnost, ki dela naša življenja in načine preživetja svojske in posebne.

Aksiomi ustvarjalnega procesa:
Otrok brez strahu! Um otroka, ki je pogojen (če sploh) le z golim obstojem.
Odrasti in poljubi teror! (Ne)sposobnost ustaviti družbeni teror, ki spreminja otroško naivnost v strahove odraslega?
No, povej! Pripravljenost razpravljati o določeni temi brez argumentov.
Zdaj! Vedenje o telesu pridobivam s tem, ko živim.
Zdaj 2! Izpostavljanje sedanjosti.
To ni terapija! Ustvarjanje univerzalnega dela, ki izvira iz osebne “hard-core” zgodovine.
Čustva so sranje! Ukvarjanje s problemom obravnave čustev in občutkov, ki po prevladujočem mnenju ne sodijo v konceptualno delo.
Ples – zadnja stvar! Obravnavati ples samo kot eno od izraznih sredstev, s katerim prikažemo določeno idejo.
Potrebujemo preroke! Človeška potreba po predvidevanju poteka življenja in smrti.
Izbriši dekoracijo! Pozabi na virtuoznost in se potopi v funkcionalnost lastnega telesa.
Vi ste vse, kar potrebujem! Ker ni drugih.
Ponavljanje je zakon! Vsekakor.
Navodila za uporabo? Predlagaj priročnik, kako premisliti življenje.
Kaj to dela tu? Bilo je tu, preden ste prišli.
Pokliči 112! Performans kot zadnja rešitev.

Sad sam / skoraj tam ...

(Matija Ferlin in Katja Praznik)

Tehnično poročilo

 

Sodelavci

Avtor in izvajalec: Matija Ferlin
Dramaturgija: Katja Praznik
Scenografija: Artikl, Silvio Živković
Kostumi: Artikl
Oblikovanje svetlobe: Urška Vohar, Saša Fistrić
Sodelavci: Alexandar Nussbaumer, Mauricio Ferlin, Maja Celija, Maja Delak
Koordinacija projekta: Sabina Potočki 

Zahvala: umetniška ekipa navedena zgoraj, Andrea, Nikola in njegove živali, Danijela, Ame, Tqw Stuff, Josip, Max, Mum&Dad, Istarsko narodno kazalište, Senka, Robert, Ivica, Slaven, Aleksandar, Christophe, Kristina, Rhubarb Festival, MPS in vsem, ki so kakorkoli pomagali pri realizaciji predstave.

Podpora

Produkcija: Emanat, Ferlin d.o.o 
koprodukcija: Chez Buswick, New York, Bunker - Staramestna elektrarna, Elektro Ljubljana
Finančna podpora: Istrska županija, Ministrstvo za kulturo RS
S pomočjo: Tanzquartier Wien, KulturKontakt Austria (artist-in-residence programme)
Medijska podpora: Mladina in Radio Študent

Kritike in medijski odzivi

(...) Matija Ferlin prepričljivo in mestoma duhovito osmisli odnos s scenskimi elementi - figuricami, ki ga je mogoče razumeti kot že omenjeno otroško igro in hkrati kot ironiziranje položajev v različnih duhovnih skupinah, ne nazadnje tudi na plesnih delavnicah, na katerih učitelji in pedagogi za vsako ceno skrivajo svoje pomanjkljivosti, ne da bi ob zdrsu svojega koncepta prevzeli odgovornost. Zaradi natančnega loka in močne avtorjeve sugestivnosti se zdi, kot da so figurice na odru oživele, o premišljeno strukturiranem plesnem performansu Sad sam pa priča tudi gledališka iluzija, da je petdesetminutna predstava mnogo krajša, kot je v resnici.
Delo, 6.2.2009, Sad sam/almost 6/, Mojca Kumerdej


(...) Performerjeva dejanja so učinkovala kot otroške igre, ki so nenehno drsele v socialno metaforo. Nepreštete figurice so nadomeščale realno skupnost ("All you have in common are these actions and this place"), ki jo je nadzoroval in vodil performer, zasnovano na skupnem dejanju, kot je korakanje v krogu. Tudi ta skupnost se je zataknila v vmesnem prostoru, saj so jo razbijale akterjeve težnje po individuaciji, kakršno začne razvojno izkazovati vsak otrok: odrski odraščajoči se je od skupnosti oddaljeval s tem, da je od nje zahteval izdatno pozornost ter da je izpostavljal svoje specifike (na primer interpretiral je svojo najljubšo pesem). Če je omenjena polovica podija namigovala na družbene strukture, predvsem njene normative in konvencije, s posebej poudarjeno strategijo redukcije in vzgoje, je druga, popolnoma prazna polovica, ki jo je razsvetljeval grozd reflektorjev (sonce?), reprezentirala polje spomina, gole posameznosti, ki je družba še ni udarila. Reprezentirala je otroško ontologijo, izpovedano v reminiscencah odraslega, ki je davno tega doživel pristno senzualno izkušnjo. (....)
Dnevnik, 5.2.2009, V etično brez blišča, Ana Schnabl


(...) Performer brez virtuoznosti, ki jo v enem od aksiomov svojega ustvarjanja prav tako eliminira, učinkovito uprizarja otroške norčije. A te nikakor niso naivne, ampak zaradi posnemanja vzorcev iz sveta odraslih dobivajo srhljivo noto. In točno tu se predstava Almost 6 venomer giblje – med norčavostjo in srhljivostjo, za katerima se kaže zavest o odločilnih postopkih oblikovanja osebnosti v ranem otroštvu, tako podrobno tematiziranih v psihoanalitičnih diskurzih. (...)
Radio Študent, 3.2.2009, Dvojna recenzija predstave


Ferlin izbere nekaj figuric, ki predstavljajo divje živali, leve, tigre, in jih razporedi v skupino. Nato poišče ovčico in jo postavi nasproti skupini. »Kaj bi storil, če bi bil na mestu te ovčice?« vpraša. Odgovora ni. Ovčico približa skupini zveri in ponovi vprašanje. Odgovora ni. Nato ovčico postavi v sredo divje črede. Ovčica izgine, odmev vprašanja pa je še zmeraj prisoten v zraku. Ali se lahko soočimo s strahovi iz otroštva? Ali nas še zmeraj spremljajo v naši sedanjosti? Ali jih je sploh mogoče izbrisati? Matijina igra je tekla brez pretiravanja. Napetost je bila znosna. Na tej točki bi lahko performans zdrsnil v patos, vendar je performer vztrajal in uspelo mu je zadržati koncentracijo. Emocija je bila prisotna na način, kot se zavedamo lastnega dihanja. Čeprav je del nas, ne prepoznamo vsakega posameznega diha. Predstava se je zaključila s ploskom, zatemnitev. 
SAD SAM Almost 6 (Lea & Pia), 

 

(...) Izvan kruga - Publika je predstavuSad sam /almost 6/ pratila u dubokoj, introspektivnoj tišini, isprativši je dugim i toplim aplauzom. Prvi odgovor na pitanje „Što je koreograf?“, koji ovogodišnja Platforma mladih koreografa svakodnevno postavlja svim svojim gledateljima (a moguće ga je susresti i na gradskim plakatima), mogao bi se pružiti uz pomoć Ferlinove predstave. Koreograf je osoba koja istupa iz kruga dogovorene discipline te ni pod cijenu svjetske slave ne odustaje od istine svog tijela, odnosno istine svog emocionalnog pamćenja. 
Kada umjetnost postaje tiranija?, Novi list, Zagreb, Nataša Govedić, 4.10.2010


Od preostaloga, s godinama sve kvalitetnijeg, programa Platforme izdvojit ću tek nekolicinu predstava. SaD Sam/Almost 6 Matije Ferlina polazeći od dječje nevinosti koja društveno poticanim mehanizmima prerasta u strahove, uvjetujući potom bolest društva u cjelini. Okružujući se plastičnim životinjskim figuricama i postavljajući se u središte, Ferlin, uz dramaturginju Katju Praznik, propituje mehanizme koji infantilno narcisoidnu usredotočenost na igru preslikavaju na strategiju vođa, bilo da je riječ o predvodniku krda, politički istaknutoj figuri, duhovnom guruu ili običnom voditelju plesne radionice. Relacije se uspostavljaju između pojedinaca koji tvore masu i između svakoga pojedinca i vođe. Unutar mase pojedinci se osjećaju jednakima jer ih udružuje odnos prema vođi. Nasuprot njima, vođa uspostavlja relacije jedino prema samu sebi, on vrednuje i uzdiže jedino sama sebe. Izlaskom iz kruga prepuštajući središnje mjesto nekom drugom, Ferlin naglašava složenu ustrojenost društva, njegovu beskonačnu slojevitost. Takvim se usitnjavanjem stvarnosti granice podređenog i nadređenog brišu jer se svatko u određenom životnom segmentu nalazi u vodećoj poziciji. Za dignitet plesne umjetnosti!,
Matica hrvatska, Ivana Slunjski, 21.10.2010

 

/…/ In nato Matija, ki ga zalotimo v središču njegovega popolnega kroga iz plastičnih figuric. Njegovo ime, nedvomno padlo z zvezdnate luči, narejene iz žarnic, se vrti z drugimi imeni, ki jih, z listom v roki, mrmra ali poziva odločno, v izčrpavajočem klicu, ki  razpotegne čas v kazalu besed. Hrvaški koreograf, plesalec in performer se imenuje tudi Ferlin in zdi se, kot da bi se rojeval pred našimi očmi, gibljivega glasu, mladostnega izgleda. V začudenju najprej, nato v osuplosti gledamo, kako se mu uspe izogniti dolgočasju tega skoraj niča, ki ga uprizarja; razgrinja jasne spomine in šele takrat, ko pritiska prst na določene dele telesa – ugriz na podlahti ali obujanje spomina na travo, ki naj se zopet vzravna – šele takrat se čuti vznemirijo in pride malo teže na vso to milino. /…/  
Polno, prazno in razvezano, Zibeline, Marie Jo Dho, Agnes Freschel, 12.12.2012

Telesni angažma 
Navdušujoče je v istem večeru opazovati obupani derviški ples Daniela Linehana in se dotikati krogov pretanjenega sklepanja Matije Ferlina. /…/
O Matiji Ferlinu se v Franciji precej govori, odkar so ga leta 2012 “odkrili” na festivalu Anticodes v Brestu. Zato se bomo poskušali v okviru tega članka, ki predvsem povzema in preči, izogniti dodajanja temu, kar je že bilo napisanega ali povedanega. Vpliv performansa lahko v Sad Sam / Almost 6 prepoznamo v telesnem angažmaju znotraj komentiranih interakcij z objekti, ki so nosilci diskurzivnih pomenov. Nekakšen deček iz preteklosti, zdaj že velik, v krogu združi stopetdeset miniaturnih plastičnih živalic s kmetije in drugih figuric. Tam orkestrira neizrečeno v  skupnosti. Vendarle pa vznemirjujoča vrtoglavica, ki jo povzroča predstava, izhaja še vedno iz temeljno koreografskega principa prostorsko-časovnih krožnih vključevanj. Vse je narejeno za to, da se skupnost gledalcev, razporejenih po tribuni, prepoznava v skupini nemočnih in zmanipuliranih živalic iz kroga. Ko se Matija Ferlin sam izloči iz tega kroga, se prevrne naravnost v avtofiktivni diskurz, ki ga usmeri v ogromno sfero dvorane, katero zaobjame v velikem krožnem hodu. To drugo kroženje, ki prvemu uhaja in ga nato presega, se potem spaja v igri vdelav in zapletov, ki gledalca na koncu napotijo k zavedanju, da se z njegovimi čustvi manipulira. Zelo pretanjeno in pretresljivo, skratka, s krhkostjo vred. Videti je, da v tej predstavi dosežki performativne umetnosti prispevajo k visoki odrski odličnosti.
Gérard Mayen  (vir: mouvement.net, 16.4.2013)

 

02.01.2009, You are all what I need! Because there are no others. Dušan Dovč, Dusko. D. - personal archive of art and culture
23.02.2009, Intervju z Matijo Ferlinom na Radio Študent, Ariana Ferfila
30.01.2009, Intervju z Matijo Ferlinom na TV SLO, Tina Šrot
2009, Intervju z Matijo Ferlinom, Teatar.hr, HR
2009, Intervju z Matijo Ferlinom - revija Narobe, Andrej Zavrl
03.10.2010, Ne možete ignorirati plesnu scenu, Ka-urbani, HR
13.10.2010, Bavljenje iskrenošću, Plesna scena, Maja Đurinović, HR
11.11.2010, Dragoceni izlog igre, Politika, Milena Jauković, HR
12.07.2012, Giovanni critici, Santachangelo, IT
21.07.2012, Il gesto parlante di Matija Ferlin, with Matteo Vallorani (in collaboration with Francesca Bini, Ines Baraldi, Michelle Davis), Santarcangelo, IT
09.11.2012, Bagnolet danse encore plus a l'Est, Liberation, FR
15.07.2012, L'ombre dell'infancia di Matija Ferlin, Corriere Romagna, Serena Marcelli, IT
26.05.2014, Reviews from FTA festival, Montreal
29.09.2015, Sad Sam Almost 6 di Matija Ferlin riporta l’infanzia a teatro, D'ars Magazine, Simone Azzoni
21.01.2017, Le parole sincere, On Stage, Zoraide Cremonini
21.01.2017, Sad Sam Lucky, CSS Udine
21.01.2017, Matija Ferlin, performer croato a teatro Contato, Danza & Danza Web, Elisabetta Ceron
21.01.2017, Matija Ferlin: Danza alleorigini dell'infanzia, Cultura
23.01.2017, Matija e i 126 toys che incarnano le nostre paure, Messagero de lunedi, Elisabetta Ceron

Pretekli dogodki

  1. , Teatro Stabile, Udine, IT
  2. , NAOCREA 2015, Milano, IT
  3. , We Are Human Festival, Verona, IT
  4. , The Zero point 2015, Prague, CZ
  5. , ZPC, Zagreb, HR
  6. , Centre Pompidou, Paris, FR
  7. , Centre Pompidou, Paris, FR
  8. , Centre Pompidou, Paris, FR
  9. , Festival Transamerique, Montreal, CA
  10. , Festival Transamerique, Montreal, CA
  11. , La Bâtie-Festival, Genève, CH
  12. , La Bâtie-Festival, Genève, CH
  13. , TAP - Théâtre Auditorium de Poitiers, FR
  14. , TAP - Théâtre Auditorium de Poitiers, FR
  15. , Teatro Studio, Firenze, IT
  16. , Teatro Studio, Firenze, IT
  17. , DANSEM 2012, Marseilles, FR
  18. , DANSEM 2012, Marseilles, FR
  19. , Le Colombier, Bagnolet, FR
  20. , Le Colombier, Bagnolet, FR
  21. , Le Colombier, Bagnolet, FR
  22. , Santarcangelo Festival, Santarcangelo, IT
  23. , Santarcangelo Festival, Santarcangelo, IT
  24. , Santarcangelo Festival, Santarcangelo, IT
  25. , CCN, Caen, FR
  26. , Black Box, Oslo, NO
  27. , Black Box, Oslo, NO
  28. , Dansfabrik, Le Quartz, Scene National, Brest, FR
  29. , Muzej suvremenih umjetnosti, Hrvaška plesna platforma, Zagreb, HR
  30. , Balkan Dance Platform, SMEEL, Ljubljana, SI
  31. , Gibanica, Kino Šiška, Ljubljana, SI
  32. , Kondenz, Stanica, Beograd, RS
  33. , Muzej suvremenih umjetnosti, Platforma mladih koreografa, Zagreb, HR
  34. , Plesni teater Ljubljana, SI
  35. , Plesni teater Ljubljana, SI
  36. , X-YU Festival, The Dixon Place, New York, US
  37. , X-YU Festival, The Dixon Place, New York, US
  38. , X-YU Festival, The Dixon Place, New York, US
  39. , INK, Pula, HR
  40. , Stara mestna elektrarna, Elektro Ljubljana, SI
  41. , Stara mestna elektrarna, Elektro Ljubljana, SI

SLIKE

VIDEO

DOKUMENTI