Jan Rozman: Predmetenje

2018

Jan Rozman: Predmetenje / Thinging foto/photo by: Nada Žgank

Opis

V svojem novem performansu se koreograf, performer in improvizator Jan Rozman sooči s stvarmi – s predmeti, ki ga obkrožajo, pa tudi z občutki in idejami, ki jih ti predmeti sprožajo. Predmetenje je visceralni odziv na svet stvari v katerem živimo. Je premeten in ljubi reči.

Gledališki oder postane prostor stika med živo in neživo materijo; okolje, v katerem stvari lahko vzpostavljajo odnose, komunicirajo in soobstajajo – ter ob tem morda razkrijejo tudi svojo drugo plat.

Predstava gradi na vmesnih prostorih: med objektom in subjektom, med obstojem, spekulativnim obstojem in neobstojem, nedejavnostjo in delovanjem, nasičenostjo, umirjenostjo in praznino, svetlobo, mrakom in temo, med vsakodnevnim, skrivnostnim in poetičnim, kot tudi med posameznimi prisotnimi telesi.

Ustvarjalni proces temelji na uprizoritveni raziskavi materialnosti, ki jo je Jan začel med magistrskim študijem na MA SODA v okviru Inter-University Centre for Dance v Berlinu.

Konceptualno se performans naslanja na ideje, ki so jih razvili filozofi spekulativnega realizma oz. objektno orientirane ontologije (OOO) ter na njihovo razumevanje koncepta stvari. Slednje so razumljene kot neinstrumentalne entitete, ki lahko razkrijejo svoj poetični potencial in aktivirajo lastno koreografsko moč poleg in v odnosu do performerja na odru. Predmetenje izzove antropocentrično dojemanje stvarnosti z iskanjem alternativnih možnosti za sobivanje stvari v času preteče globalne ekološke katastrofe in prenasičenosti s predmeti, ki je del zahodnega življenjskega sloga.

Esej Kako predmetom pustiti, da so - Julia Keren Turbahn  >>

Več o stvareh in vprašanjih materialnosti z ekološkega vidika v Janovi umetniški praksi lahko preberete v eseju Questions of Ecological Artistic Practices: The Living Things [Vprašanja ekoloških umetniških praks: žive stvari], ki ga je napisal v marcu 2017 v okviru študija MA SODA na HZT Berlin. Tam je namenil semester raziskovanju vidikov materialnosti v teoriji in praksi, ta proces pa je služil tudi kot osnova za performans Predmetenje. Esej v angleščini je na voljo na >>

Video napovednik >>
Video predstavitev >>

Spletna stran Jan Rozman >>

Tehnično poročilo >>
 

Sodelavci

Koncept in izvedba: Jan Rozman
Dramaturgija: Julia Keren Turbahn
Oblikovanje svetlobe: Urška Vohar
Kostum: Kiss the Future
Svetovalec za scenografijo: Dan Adlešič
Odrska asistenca: Dan Pikalo
Grafično oblikovanje: Matija Medved
Video dokumentacija: Gregor Gobec
Foto dokumentacija: Nada Žgank
Prevod in lektura: Urban Belina

Podpora

Produkcija: Emanat
Izvršna producentka: Sabina Potočki
Koprodukcija: Plesni Teater Ljubljana
Finančna podpora: Mesta občina Ljubljana

Življenjepisi sodelavcev >>

Medijski odzivi

Kritike

Mladi koreograf Jan Rozman je v PTL predstavil svoje delo, ki je nastalo kot odvod raziskovalnega procesa v okviru magistrskega študija v Berlinu. Od tam je prinesel dobršno mero študioznega, konceptualnega pristopa k plesu, ki ga domača javnost ni vajena, a ga je očitno znala ceniti, in ki se tudi kompleksnih fenomenov loteva igrivo in s kančkom za Rozmana značilnega humorja.
Koreograf nam svet predmetnosti v začetnem prizoru pomaga oživiti z okornim in sramežljivim pripovedovanjem, kako se počuti, in se, medtem ko opisuje fantastično stanje svojih razrvanih notranjih organov, pomika po z raznimi, a zelo običajnimi predmeti najrazličnejših tekstur, mas in stanj nakopičenem odru in se obrega obnje. Kmalu mu sploh ni več treba govoriti in ti banalni predmeti, kot so plastičen kanister vode, folija, plastična cev itd., ustvarijo podobo odrskega drobovja, ki povsem samostojno spregovori in nas preplavi s svojim migotanjem. S to taktiko Rozman ne oživi samo predmetov na odru, kar je precej običajna teatrska strategija, ampak pokaže, kako je naše organsko telo pravzaprav množica avtonomnih predmetnosti, ki delujejo popolnoma neodvisno od naše volje.
Rozman nas v ta občutek odrezanosti od občutka domačnosti v svetu, ki nam ga omogočajo naša čutila, popelje najprej zelo neposredno – tako, da nam za nekaj dolgih trenutkov ugasne luč in nas od varne situacije preprosto izklopi, in to po tem, ko s preprostim trikom manipulacije s cevjo skorajda verjamemo, da je ta dobila svojo voljo in nas bodo PVC-lovke v temi pograbile. (…) Zaključek, ko performer pri svojem objestnem pospravljanju gledalce tretira kot predmete, popolnoma odštekan, in ko odgrne zavese, skupaj z oknom odpre tudi naše glave širokemu predmetnemu vesolju in iz nas naredi majhne nepomembne reči. V ekosistemih smo ljudje samo ena komponenta od mnogih, v nekaterih pa nas celo sploh ni.
Samo upamo lahko, da tujina ne bo popolnoma posrkala še enega nadarjenega ustvarjalca, ki zna misliti koreografijo širše od formule ples je enako (človeško) gibanje.
26.10.2018, Dnevnik, Koreografija predmetov, Pia Brezavšček

1.11.2018, Parada plesa, Tempirana bomba današnjega časa, Daliborka Podboj

29.7.2019, Neodvisni, Gremo se igrat!, Varja Hrvatin

Videni performans prek obravnavanega preizpraševanja odločno izzove tudi antropocentrično dojemanje sveta stvari, ki ga v predstavi gledalci najprej diagnosticiramo, kmalu pa pod plesalčevim vodstvom tudi raziščemo in po svoje polemiziramo. Četudi ostaja vprašanje o preseganju antropocentričnega pristopa, glede na prisotnost avtorjeve kontrole dogajanja skozi celoten potek performansa. Kakršen koli že je primer, avtor uspešno razišče alternativne možnosti za bivanje s stvarmi v času, ko so naša življenja kajpada znamenito prenasičena in razpadajoča. V predstavi materija ni zgolj sredstvo, okras ali nepremični objekt, ki kreira okolico, pač pa so neživi objekti na čuden in izrazito paradoksalen slog nepredstavljivo pri življenju. Po drugi strani pa je živi subjekt na oder privlečene, mirujoče gledalke med gručo predmetov opazno tih in mrtev.
11.10.2021, Radio Študent, Poročilo z Gibanice - 1. del / Izlet izven, Maja Pongrac
 

5.10.2023, Kulturpunkt.hr, Pale sam na smaku svijeta, Petra Pleše
 

Intervjuji

22.10.2018 - RTV SLO, program ARS, Predstava Predmetenje v PTL, Ana Rozman
30.11.2018 - Mladina, Portret, Gregor Kocijančič, foto: Uroš Abram

Napovedi

20.10.2018, Premiera Predmetenja v interpretaciji koreografa in performerja Jana Rozmana, STA / Kultura
20.10.2018, Predmetenje: poetični potencial stvari okrog nas, MMC RTV SLO
22.10.2018, Predmetenje Jana Rozmana v Plesnem teatru Ljubljana, Delo, Deloskop
26.10.2018, Mladina, Parada, Jan Rozman: Predmetenje, foto: Nada Žgank
18.10.2018, Mladina, Deset kulturnih dogodkov od četrtka do nedelje
20.10.2018, SIGledal, portal slovenskega gledališča, Predmetenja v interpretaciji koreografa in performerja Jana Rozmana
20.10.2018, Si21, Novičarski portal, Jan Rozman: Predmetenje
22.10.2018, Radio Študent, Kulturne novice, Komentirajmo gledališče
22.10.2018, Radio Študent, Mestni napovednik
23.10.2018, Radio Študent, Mestni napovednik
29.10.2018, GT22, Maribor
29.10.2018 - Kajdogaja.si, Vodnik po kulturi
28.5.2019, Berlin Art Link, Berlin’s Performing Arts Festival 2019
26.5.2019, Fluxfm, Performing Arts Festival 2019
30.5.2019, Deeds, Performing Arts Festival 2019
1.6.2019, Deutschlandfunk Kultur, Theater um Körper und Gesellschaft
19.6.2019, Gorenjski glas, Plesne bravure, Samo Lesjak
23.9.2019, Radio Študent, Važno je le da se rima, Aleš Rojc
5.6.2019, Der Tagesspiegel, Von Pilzen und Pornos
17.12.2019, Sigledal, Koreografa Jan Rozman in Rita Gobi v dvojnem plesnem večeru
17.12.2019, STA, Koreografa Jan Rozman in Rita Gobi v dvojnem plesnem večeru
19.2.2021, MMC RTV, Gledališke dvorane so namesto gledalcev zasedle kamere in mešalne mize
22.2.2021, STA, Izbranih prvih šest predstav za 10. Gibanico
24.2.2021, Večer, Sobivanje se sestavlja
15.9.2021, Mladina, Objem kot ultimativno dejanje neizgovorljivega
19.9.2021, Veza Sigledal, Na 10. Gibanici nagradi predstavama Jata izkušenih ptic in Predmetenje
19.9.2021, MMC RTV SLO, Na festivalu Gibanica zmagali predstavi Jata izkušenih ptic in Predmetenje
20.9,2021, Delo, V Stari elektrarni podelili nagradi gibanica
5.5.2023, Theatre de la Ville, L’artiste slovène Jan Rozman à propos de sa création Thinging
6.9.2023, Improspekcije, Predmetenje
1.10.2023, PTL, Jan Rozman: Predmetenje
 

Nagrade

Nagrada Ksenije Hribar 2019 za perspektivnega koreografa >>

Nagrada strokovne žirije za najboljšo predstavo 10. bienala slovenske sodobne plesne umetnosti Gibanica >>

Pretekli dogodki

  1. , Plesni teater Ljubljana, SI
  2. , Plesni teater Ljubljana, SI
  3. , Improspekcije, Zagreb, HR
  4. , Théâtre de la Ville, Pariz, FR
  5. , Théâtre de la Ville, Pariz, FR
  6. , Théâtre de la Ville, Pariz, FR
  7. , Théâtre de la Ville, Pariz, FR
  8. , Festival Platforma sodobnega plesa
  9. , DOCK 11, Berlin, DE
  10. , Antistatic, Sofia, BG
  11. , O Espaço do Tempo, Montemor-o-Novo, PT
  12. , Gibanica, Cankarjev dom, Ljubljana, SI
  13. , Stara mestna elektrarna - Elektro Ljubljana, SI in pretok.tv
  14. , Center kulture Španski borci, Ljubljana, SI
  15. , Plesni teater Ljubljana, SI
  16. , Plesni teater Ljubljana, SI
  17. , Plesni teater Ljubljana, SI
  18. , Plesni teater Ljubljana, SI
  19. , Schaubude, Berlin, DE
  20. , Kalejdoskop, Kranj, SI
  21. , Performing Arts Festival, HAU3, Berlin, DE
  22. , Kunsthaus KuLe, Berlin, DE
  23. , Kunsthaus KuLe, Berlin, DE
  24. , GT22, Moment, Maribor, SI
  25. , Plesni Teater Ljubljana, SI
  26. , Plesni Teater Ljubljana, SI
  27. , Plesni Teater Ljubljana, SI
  28. , Plesni Teater Ljubljana, SI
  29. , Plesni Teater Ljubljana, SI
  30. , Plesni Teater Ljubljana, SI

SLIKE

VIDEO

DOKUMENTI